Franchise-informatiesysteem eFrancis

UNP heeft een franchise-informatiesysteem ontwikkeld: eFrancis. Uitgangspunten van dit systeem zijn:

  • het besparen van tijd bij het voeren van de administratie;
  • het handhaven van de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de franchisenemer;
  • het snel verstrekken van ter zake doende en betrouwbare beleidsinformatie;
  • het verrichten van benchmarking, een geëvolueerde vorm van bedrijfsvergelijking;
  • het online beschikbaar hebben van managementinformatie via UP-online.

eFrancis heeft voor de franchisenemer veel voordelen, hij is relatief weinig tijd kwijt aan administratieve rompslomp en kan toch snel online over informatie beschikken die van belang is voor het besturen van zijn bedrijf. Zo kan hij blijven wat hij in de eerste plaats is en wil zijn: ondernemer.

Gebruikersgroepen van eFrancis zijn onder andere:

  • Albert Heijn-franchisenemers
  • Jumbo-ondernemers
  • Gall & Gall franchisenemers
  • De Hypotheker-franchisenemers
  • Bruna-franchisenemers
  • Welkoop-ondernemers
  • DA-drogisterijen
  • DIO-drogisterijen
  • Etos-franchisenemers
  • Marskramer-ondernemers
  • Horeca-ondernemers

eFrancis is een per gebruikersgroep op maat ontwikkeld administratie- en informatiesysteem, dat uitgaat van de wensen van de franchisenemer en franchisegever, rekening houdend met de bijzonderheden van de betreffende franchiseformule. Hoe gaat nu het opzetten van dit systeem in zijn werk? Allereerst wordt een gebruikersgroep ingesteld, die bestaat uit een aantal franchisenemers, een vertegenwoordiger van de franchisegever en een franchisespecialist van UNP. Deze werkgroep inventariseert de wensen van de verschillende 'partijen' om vervolgens de wijze van aanleveren van informatie en van rapporteren te bepalen. Daarna volgt de keuze van de wijze waarop de gegevens zullen worden verwerkt.